Fredag:
Oppstart kl. 10 heimefra, fylling Heggelia, må være heftig drivstoffkrig i Målselv, for de har vært billigst nord for Fauske, hele sommeren. Proviantering på Coop Extra i Bjerkvik. På rasteplass ved Kåringen traff vi på en maken bil til våres, viste seg å være Nord-Tromsingen, som bilbatteriet også hadde røket for. De hadde mye av de samme erfaringer med forhandleren og bilen, som det vi har. De vurderte å bytte bil. Vi har heldigvis nå fått alt i orden, og er andre turen uten overraskelser. Bank i dashbordet. Dagens mål var Stø i Vesterålen, for å sjekke ut Dronningruta Stø - Nyksund. Se eget innlegg Raudtind-bloggen.
Trip: 438 km Tot: 11000 km
Lørdagen ble brukt til 12 km gåtur, Bobilplassen på Stø var grei å stå på, men servicehuset kunne hatt bedre standard. 300 kr døgnet med strøm, er i drøyeste laget til denne standarden, og WiFi-koden fikk vi ikke tak i, måtte også betale ekstra for den, hvis staben hadde vært på restauranten, som stengte 7. Aug. Muligens ekstra tidlig pga. korona tilfeller på sommeren. Mens vi var på tur hadde det dukka opp en Harstadværing med årets modell 328 Graphite. Kjøpt på BiliNord Harstad, men levert fra iCaravan i Tromsø. Han var stort sett fornøyd med bilen, viste meg en løsning for ledninga til bodelsdøra, som ofte kommer i klem. XZent’en hans fungerte godt, med samme antenna som vi har, merkelig. Produsenten må ha gjort en utbedring, enten med antenneforsterker eller bedre skjerming, gjetter jeg på. ICaravan har tydeligvis ikke innhentet opplysning om denne løsningen. Men jeg vet jo ikke om det tilfeldigvis er bare denne ene bilen det fungerer på.
Søndagen var vi klar til forflytning.
Vi kjørte tilbake til Sortland og passerte Stokmarknes på tur til fergeleiet på Melbu. En halv times fergetur over til Fiskebøl i Lofoten. Her fylte vi diesel i Svolvær, før vi kjørte ut til Utakleiv. Her var målet å fotografere Dragons Eye, noe jeg ikke visste om sist vi var der i 2016. Morsomt å snakke med en tysk fotograf, som hadde oppdaget motivet på Internett i 2018. Han hadde da vært første turen her i Februar i 2018. Han hadde snakka med mange andre som var ute i samme ærend, fra alle verdenshjørner, men ingen «lokale» fra Norge, så han syntes det var kjekt å treffe en lokal helt.
Dragons Eye
Trip: 208 km Tot: 11208 km
Mandag.
Det ble en urolig natt. Sterke fallvinder ned fra fjellet. Vi hadde kanskje terga dragen, med å ta for mange bilder av øyet dens. Nesten så vi kjente den varme fråden fra dens gap. Ellers er det å nevne at det øverste platået for parkering er stengt pga. steinras i vår/sommer. Sto 5 bobiler på neste parkering. Her er det blitt toalett, vannpåfylling og toalett-tømming. Vi parkerte på nederste parkeringen, i saueskiten. Men det ble grilling og bålpanne. De hadde også installert ny parkeringsautomat, og egen engelsktalende campingvert. Skjedd mye her på 5 år.
Vinden stilnet ikke i særlig grad, så vi droppa å gå til Haukelandsanden, og rømte fra Utakleiv. Må nok tilbake hit i roligere vindforhold. Av samme årsak måtte vi droppe Unstad og Eggum. Vi kjørte nå tilbake, og svingte av til Henningsvær. Her parkerte vi på Europark Misværhola, midt i sentrum, 150kr for ett døgn. Det best vedikeholdte offentlige toalettanlegget jeg har sett, men dessverre ingen dusjmuligheter. En time gåtur rundt omkring i værret, før jeg ble premiert med en halv liter Nordlands på Klatrekafeen. Etter en middagslur, ble det resturantbesøk på Fiskekrogen. Bare besøket her forsvarer å kjøre til Henningsvær, mitt favorittsted i Lofoten.
Trip: 67km Tot: 11276km
Tirsdag.
En roligere natt i Henningsvær, ikke så mye å merke til vinden, og det gikk opp for meg at det ikke er biltrafikk utenom dagtid i værret. Våkna likevel tidlig, og lå å hørte på morrasendinga fra Troms. Gult farevarsel for sterk vind, innstilte fergeavganger, og mer vind i vente. Så vi bestemte oss for å rømme Lofoten for denne gangen, og komme oss heim til den første høststormen. Kvart over åtte var vi i kjøringa, vi var spente på Tjeldsundbrua, men med 13 m/s gikk det helt uten dramatikk. Lunch ved Bygdetunet i Bardu, før vi var innom sykehjemmet på Setermoen, og besøkte familiens eldste i Madammens familie. Fremdeles svært oppegående, til tross for sine over nitti år. Var hjemme halv syv, GPS’en melder at vi har 7,5 timer kjøretid.
Ikke så lang, men likevel flere flotte opplevelser, på årets siste tur på sommerdekk. Nå blir det vask, og skifte til vinterhjul. Har også fått en tilbakekalling fra Ford, som jeg skal bestille time til før vinterlagring.
Trip: 453 km Tot: 11729 km 45 ovn
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar