fredag 25. juni 2021

Bobilferie Juni 2021.

Oppsummering:

Nok en fantastisk bobilferie. 440 mil på 17 dager, 16 overnattinger. Så lenge har vi aldri bodd i bilen. Og nesten bare hatt godvær på hele turen. Kun noen skurer mens vi kjørte, og noen netter. Store deler av tiden over 20 grader. Antrekket har vært shorts og barbeint. 480 bilder.


Start hjemmefra torsdag formiddag, 24. Juni. Vanlig veiing på vekta i Nordkjosbotn, og lunch i Salangsdalen. Like før Narvik kom det opp melding om påfylling av Ad-blue. Fylte 10 liter på Cirkle K, Fagernes. Tok ferga Skarberget-Bognes 16:15. Fricampet ved Eiavatnet, side 140 i Bobilguiden. Stille og fredelig plass, skjemmet av endel dumping av gammelt søppel. Fikk ei røye på sluk i vatnet. Mistet en på omtrent samme size, og ristet av en liten ved land. Artig.


Trip: 435 km Tot: 5180 km

Fredag 25. Juni fortsatte vi sørover til Fauske. På Langset var vi oppom min gamle arbeidskollega fra siste arbeidsplass. Lunchen ble inntatt på Saltfjellet, før turen gikk videre til Storforshei. Her besøkte jeg et lite MC-museum, hvor de har en Puch M50 Cross, maken til den jeg hadde som 16-åring i 1974. Litt annet utstyr, men stor sett lik, samme gule fargen. Var også oppom Arctic Raceway for første gang, tenkte jeg skulle teste bobilen på bane, men der var det stengt. I Hemningsberget var det smekke fullt på bobilparkeringa, så vi kjørte videre sørover til NAF campingplass Bjerka. Her ble det endelig grilling i fint vårvær.




Lørdag 26. Juni. Dag 3.
Nydelig start på dagen, frokost ved elvebredden. Sol, varmt og vindstille. Kom oss avgårde kl. 10, etter å ha benyttet alle fasilitetene på campingen. Dursj på morran, tømming av toalett og gråvann. Så da var det å karre seg videre nedover Nordland. Oppgradert E6 nord for Mosjøen, og tildels ny trasé fra Trofors og ned til Majavatn. Men dårlig der det enda ikke er gjort noe. Omsider krysser man grensa til Trøndelag og begynner på den endeløse Namdalen. Namsen var ikke så stor i år. Vekslende sol og delvis skyet, varmt, lå etterhvert på 18-19 grader. Siktet oss inn på Langnes Camping, like sør for Grong sentrum. Fin, velholdt camping, nytt sanitærhus, endel opparbeidede bobilplasser med grus og gress ved siden av. Vi var tidlig uten kl. 15, så vi fikk kapret en av disse. Tidlig grillet middag, og etterpå så vi Danmark knuse Wales 4-0 i åttendedels finalen i EM 2020. Begynte å regne litt, så vi pakka sammen campingutstyret.
Nå på søndagsmorran ble det ny dursj, før kaffe og oppdatering av bloggen. 12-13 grader, overskyet, men ser lettere ut mot sørvest.
Da har vi rullet temmelig nøyaktig 100 mil. 
Trip 250 km Tot: 5758 km







Søndag 27. Juni. Dag 4.
Transportetappe ned til Orkanger. Bare noen småstopp, og en liten lunsjpause. Kom oss greit gjennom Trondheim, men det haglet på med bompenger. Leita litt med GPS med feil adresse på Vormstad, men kom oss fram til privatparkeringa tilslutt. Da ble det grillaften og fotballkveld.

Dag 5: Første liggedag. 
Trimtur på Rokollen 356 moh. med utsikt over Orkanger. Fin tur, spennende med kyr på beite, og en 10-15 cm skapning, som vi tror var en hoggormunge. Mørk brun, med svart mønster på ryggen. Etterpå tok vi en kaffekopp på samme lille uteservering i sentrum som i fjor. Thai Takeaway middag, og så 2 heftige fotballkamper til kvelds. Ble midnatt før Sveits slo Frankrike ut av EM etter straffespark-konkurranse. Husverten dro til Drammen på anleggsrørlegger-kurs på morgenen.


Tirsdag 29. Juni. Dag 6.
Etter dieselfylling på Vormstad, startet vi i vei på 700 Orkdalsveien til Løkken Verk. Coop Extra og frokost. Forbi Meldal, og passerte avkjøringene til veier inn i Trollheimen. Regn og lavt skydekke gjorde det ikke aktuelt å kjøre innover der. Inn på E6 ved Berkåk, og fulgte denne over Dovrefjell til Otta og Sjoa, hvor vi tok av på Heidalsveien 257 til Randsverk, hvor vi kommer inn på RV51 Valdresflya. Ikke stopp ved Ridderspranget idag, men et par fotostopp oppe på Flya. Etter Beitostølen og Fagernes, fulgte vi E16 et kort stykke, før vi svingte av på RV51 igjen, ved Leira. Over Golsfjellet til Gol, inn på RV7, videre mot Ål. Nå var klokka over 20, og vi fant en liten camping hvor vi sto over natta for 200kr uten strøm. På tur ned fra Golsfjellet kom det skikkelig tordenvær med lyn og torden, etterfulgt av en god omgang floingsregn. Fint over Valdresflya hvor jeg aldri har kjørt så seint på året, så første gang serveringssteder var åpnet, og mer folk og røre. Nesten ikke snø langs veien. Har ikke kjørt her siden 2015.
Trip: 437 km Tot: 6451 km








Onsdag 30. Juni. Dag 7.
Vi bestemte oss for å kjøre ned til Preikestolen, og gå turen før helga. Så da ble det nok en lang kjøredag. Måtte likevel ta oss tid til å stoppe da det nå begynner å bli mange severdige plasser. Over Hardangervidda, nede til 10 grader, shortsen kom ikke på før ved Vøringfossen. Denne gangen svingte vi opp til hotellet, som ligger på toppen over fossen. Jeg har aldri vært på den siden av elva før. Her er det de siste årene kommet gangbru over fossen. Jeg har tenkt at jeg ikke kom til å tørre å gå over den, men neida, det gikk helt fint å gå over for oss begge to. Neste stopp ble nede i vakre Eidfjord. Her fikk vi rusla litt rundt, nå var det kommet opp i over 20 grader, og sol fra skyfri himmel. Lunch på rasteplass ved frukthagene nær Kinsarvik. Gjennom Odda, vi fulgte Rv13 mot Sand, men jeg ble lurt av GPS’en til å ta en kortere vei, over en bratt fjellovergang med minimal veibredde. Møtte ei campingvogn som måtte slå inn speilet for at vi skulle komme forbi. Sparte nok ikke noe tid på den veistubben, og kom til samme ferga Nesvik - Hjelmeland, som jeg håpet vi unngikk. Kjerringa med kartet, skal jeg jo ikke høre på. Ankom Preikestolen camping like før klokka 20. Her ble det grillmiddag, før knotten overtok.




Trip: 387 km Totalt: 6838 km

Torsdag 1. Juli 2021. Dag 8.
Dagen vi hadde bestemt oss for å gjøre toppstøtet på Preikestolen. Gikk fint, Madammen fikk tatt selfie ute på kanten. Egen turberetning på Rødtindbloggen kommer. Vi kjørte opp til parkeringa og spiste frokost i bilen der. Parkeringsavgifta er 250 for bobil, men ikke verre enn at vi lot være å sykle de 4 kilometerne fra campingen. På returen snek jeg meg inn og dursja, var ikke folk å spørre i resepsjonen, hadde tross alt betalt campingavgift for et døgn. På ettermiddagen startet vi nordover. Ville kjøre litt annen vei, så kjørte gjennom nye, lange undersjøiske tuneller mot Bergen. Bare ei ferge Arsvågen - Mortavika, her var det både fergebilett og bompengeavgift. Etter at vi før det hadde knota rundt for å finne parkering, for å gå en time i Stavanger, bestemte vi oss for å droppe Haugesund og Bergen. Tok av på E139 mot Odda igjen, og sikta oss inn på Kyrping camping i Etne kommune ved Åkrafjorden. Den var minst like bra som beskrevet i Bobilguiden.


Trip: 175 km Totalt: 7014 km

Fredag 2. Juli. Dag 9.
Kort flytting i dag. Fortsatt på E134 til Odda. Gikk tur i Odda sentrum, og fikk oss en herlig iskaffe på utekafé, i den varme sola. Over imponerende Hardagerbrua, og svingte av til Ulvik, perla i Hardager. Fant oss plass på Ulvik camping, like utafor sentrum.




Trip: 131 km Totalt: 7145 km

Lørdag 3. Juli. Dag 10
Liggedag Ulvik. Fikk brukt syklene i dag. Ikke så lang tur, men bratte bakker. Opp til gårdsbutikk med epleprodukter. Drakk oss et glass eplemost, på flott uteplass med utsikt over fjordbotnen. Delvis skyet store deler av dagen, men veldig varmt. Fikk meg en dukkert i fjorden, herlig. Noen sa det var 19 grader i vannet, andre hadde målt 21,5. Uansett er det vel varmeste havsbadet jeg har gjort i Norge. Grilling og god drikke. Godt å kunne ta det litt med ro. 



Søndag 4. Juli Dag 11.
Bare 5 mil til Voss på morran, RV13. Her drista vi oss til å ta den nye gondolbanen til fjells. Etter å ha forlatt Voss, kjørte vi østover til Gudvangen og Flåm. Nå fikk vi vaska bilen i gode regnbyger. I Flåm lyste det opp, så vi fikk vandret rundt. Atskillig færre turister enn ved forrige besøk, men av smittevernhensyn, lot vi være å vente på Flåmsbana i en time. Forbi Aurland, og gjennom de lange tunnelene, Lærdalstunnelen 25 kilometer, er vel fortsatt Norges lengste. Ferge Fodnes - Mannheller over Sognefjorden. Denne gangen kjørte vi bare gjennom Sogndal og fortsatt nordover mot Stryn. Kjørte halvveis inn Oldedalen, og slo oss til på Gryni camping. Nydelig plass med utsikt over vannet, store gode plasser og fint sanitæranlegg. En av de flotteste campene vi har vært på.




Mandag 5. Juli. Dag 12.
Kjørte siste mila inn til Briksdalen parkering. Skuffelsen var stor når det ikke var tillatt å sykle inn til breen. Så syklene måtte opp på bilen igjen. Trollbilene okkuperte den asfalterte veien, og gangstiene var grus og bratte, så man forsto etterhvert sykkelforbudet, men tror det er nå mest for å narre turistene til å betale for å bli kjørt 2 kilometer oppover. Likevel må de gå de siste 500 meterne inn til brevannet. Vi gikk selvfølgelig hele veien, lett tur. Spektakulært å krysse breelva på flott kjørebru, hvor man fikk seg en skikkelig dursj av fossen Tilbake på campingen, slappa vi bare litt av, før vi gikk trimløype opp ei bratt li i 45 minutter, i tett skog. Varmt og skikkelig trim. Grilling av fisk til kvelds.







Tirsdag 6. Juli. Dag 13
Ned dalen til Olden, forbi Loen hvor vi så på Skyliften, jækla bratt, får holde med en gondoltur i sommer. Til Stryn, handla og spiste frokost. Kjørte feil, i stedet for Strynefjellet, havna vi på RV60 til Stranda. Forbi Hellesylt, tok ferge Stranda - Liabygda. Kom inn på riktig vei ved Linge fergeleie, hvor Geiranger er på sørsiden på andre siden av fjorden. Så gikk glipp av Strynefjellet og Geiranger. Har jo kjørt der flere ganger før. Slapp unna noen bratte fjelloverganger og fotostopp. Ned Trollstigen mot Åndalsnes. 19-20 grader, lettskyet sol på fjellet. Mye folk, ikke koronavennlig med trange gangbruer. Tok opp E134 gjennom Romsdalen. Camp under Trollveggen. Trollveggen camping etter å ha handla t-skjorte på turistsenteret. Mener jeg hørte steinras tidlig i morrest. Litt skuffende at det ikke var noen fotturer å gå et stykke opp mot fjellet her, man må rett i klatretau. Her er det god Internet-dekning, fikk sett Italia slå Spania på straffer i semifinalen i fotballEM, og oppdatert bobilbloggen :-)

Trip: 182 km Tot: 7684 km






Onsdag 7. Juli. Dag 14
Kjørte ned til Åndalsnes til butikkene åpnet. Så ble det shopping på tindebutikken Piteraq; tinder og banditter. Sko, shorts og ryggsekk til fjellgeita. Vi fulgte RV64 mot Molde. Deretter oppover til Orkanger, hvor jeg var innom Polet, for å supplere turprovianten. I dag ble det hele 3 ferger. Først Åfarnes - Sølnes, så Kanestraum - Halsa, og tilslutt Valset - Brekstad, for å komme oss ut til Fosen. Fulgte RV710 nordover Fosen halvøya, flotte veier, mye nylagt asfalt. Tilbake til Osen camping, hvor vi tilbrakte Pinsehelga i fjor. Til tross for at klokka var over 12 før vi starta fra Åndalsnes, taua vi 40 mil i dag. Danmark - England på IPad og grillet laks til kvelds.




Trip: 404 km Tot: 8088 km 

Torsdag 8. Juli. Dag 15
Startet dagen med trimtur. Syklet 12 km fra Osen Fjordcamping ut til Vangsvik. Gikk en kilometer ut til buldrefeltet, som skal være et av Europas beste. I motsetning til i fjor, fant jeg Estenvikhallin. Her klatrer de under takene i grottene, har jeg lest. Madammen lå ved bilen og koste seg i sola, og pakka så vi kom oss ut i tide til kl. 1200, etter at jeg hadde dursja. Nazi-Per, som driver campingen, er nøye på dette.
Kjørte RV715 til R17. Passerte Høylandet, og tok veistubben 700 på 15 km til Gartland, nord for Grong, hvor man kommer inn på E6. Kjørte opp til Svenningsvatnet, sør for Trofors. Her lå vi på plass nr. 2, med platting. Nydelig grillkveld ved blikkstille vann, over 20 grader, og varmt i vannet. De fastliggende badet, unna for unna. Tysk bil på naboplattingen. Er i allefall tredje gangen vi overnatter på denne flotte rasteplassen, drevet av Statsskog. 


 Svenningsvatnet camp.

Trip: 251 km. Tot: 8340 km

Fredag 9. Juli. Dag 16
Morran starta med at tyskernaboen kom og fikk pulverkaffe. Han snakka godt norsk, de var et lærerpar, som hadde bodd og jobba 8 år i Oslo. Nå var de flytta tilbake til Tyskland, og var på vei til hytta si i Steigen, som lå på ei øy uten veiforbindelse. Trivelige folk.
Det ble egg og bacon på grillen, for andre gang på turen. Etterhvert kom vi oss avgårde, og opplevde 20 grader på Saltfjellet, det er ikke hverdagskost. Tok det med ro og gjorde flere stopp nordover. Tok oss likevel ikke tid til Marmorslottet. 50 bobilplasser på Innhavet var alle opptatt kl. 1830. Så vi endte opp med å teste ut Notvannet camping, litt lenger nord, før Drag-krysset. Det var et mygg- og knottplass, fuktig plass. Langt fra strømplassene til servicebygget. Lite positiv opplevelse til 300kr, uansett strøm eller ikke. På Innhavet tar de 250, med alle fasiliteter.
 


Trip: 449 km Tot: 8789 km

Lørdag 10. Juli. Dag 17
Tidlig oppbrudd på Notvannet camping, kjørte 08:15 til fergekaia på Drag. Spiste frokost som bil nr. 2 i køa, avgang 09:00. Fikk kontakt med Smineslia når vi var på tur inn i rundkjøringa i Kjøpsvik, så da kjørte vi runden rundt, og opp og fikk oss kaffe. Varmt og fint i sola på verandaen, over 20 grader. Klokka ble borti halv ett, før vi starta opp heimover. Kort lunchstopp ved Skjomenbrua, og fylling i Heggelia, like etter passerte vi 9000 km på vogna. Hjemme 18:30.


Trip: 354 km Tot: 9143 km 36 ovn


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar